سرويسكار - مشعل
سرويسكار
تعمير لوازم خانگي و سرويس لوازم خانگي

 
تاريخ : دوشنبه دهم دی 1386
مشعل وسیله ای است که با فراهم کردن شرایطی کنترل شده امکان تبدیل انرژی سوخت را به انرژی گرمایی به صورت مداوم و ایمن فراهم می کند.

 
 
 
مصرف کننده های برق در یک مشعل شامل تجهیزات زیر می باشد :

۱- الکتروموتور فن دمنده هوا

۲- الکتروموتور پمپ گازوییل

۳- جرقه زن

۴- سیستم کنترل شامل رله ،پرشر هوا،پرشر گاز،چشمی و...

۵- شیرهای برقی گاز و گازوییل

۶ -موتور دمپر

-----------------------

در مورد الکترو موتورفن دمنده مشعل ها که عمده ترین مصرف کننده برق مشعل می باشد مطالبی جهت روشن شدن روش تعیین مصرف برق ارایه می شود .

معمولا بر روی پلاک الکتروموتور مشعل و یا در کاتالوگ مربوطه معمولا توان خروجی الکترو موتور درج می شود.مثلا برای مشعل ۱۵۰۰۰۰کیلوکالری هوفمات که دارای الکتروموتور موتوژن تیپ  EB90-21D مي باشد درج شده است 125W كه اين ميزان توان خروجي الكتروموتور مي باشد و بيانگر ميزان مصرف برق الكتروموتور نمي باشد .

اما ميزان مصرف برق الكتروموتور را از كجا مي توان بدست آورد ؟

براي بدست آوردن ميزان مصرف برق واقعي الكتروموتور بايد راندمان الكتروموتور در دسترس باشد كه معمولا در كاتالوگ الكتروموتور ارايه مي گردد.براي اين الكتروموتورراندمان اعلام شده در كاتالوگ موجود 55 درصد ذكر شده است.يعني اينكه براي توليد 125 وات در خروجي الكتروموتور  حدود ۲۲۷ وات برق مصرف مي گردد .

*** بنابراين در تعيين ميزان برق مصرفي الكتروموتور فن دمنده با داشتن توان خروجي الكتروموتور و در نظر گرفتن راندمان الكتروموتور ميزان برق مصرفي محاسبه مي گردد .توجه داشته باشيد كه متاسفانه راندمان الكتروموتورهاي داخلي بين ۵۰ الي ۷۵ درصد قراردارد .

 
لوله هدایت گاز که بعد از شیر برقی قراردارد با توجه با سایز مشعل ابعاد و اشکال مختلفی دارد که موضوع قابل اهمیت تاثیر این لوله و متعلقات آن در اختلاط گاز و هوا و احتراق بهینه می باشد .

البته همانگونه که در شکل می بینبد معمولا یون و الکترودهای جرقه زن نیز بر روی این لوله نصب می شوند.

 
شير برقی گاز ا اينچ  مارك  Krom Schroder مدل VG25R02LT31D در زير تشریح شده است :
 این شیر برقی از نوع آرام بازشو می باشد و اجازخه تشکیل شعله به آرامی را فراهم می آورد و حداکثر دبی عبوری از آن با افت۳ میلی بار حدود ۲۰ متر مکعب در ساعت می باشد .
  
  
تنظيم سرعت  و حجم تشكيل شعله اوليه:
با شل كردن پيچ با لاي شير و چرخش آن در جهت مثبت يا منفي حجم گاز و سرعت رسيدن به حداكثر حجم ورودي تنظيم شده و با اين امر مي توان به صورت ايمن شعله را تشكيل داد .طبق كاتالوگ حداكثر 10 ثانیه مي تواند زمان رسيدن به دبي ماكزيمم شير طول بكشد .

 

تنظيم شعله :

براي تنظيم شعله و دبي عبوري از شير در حالت باز با استفاده از پيچ آلن موجود در زير شير مي توان اقدام نمود  .اين تنظيم بايد بعد از تشكيل شعله و به صورت آرام آرام صورت پذيرد و حتما نحوه تشكيل شعله ابتدايي نيز به موازات ان تنظيم گردد
يكي ديگر از وظايف و كاركرد هاي چشميها در مشعل چك كردن نبود شعله قبل از رسيدن به مرحله احتراق است .

همان طور كه در پستهاي قبلي عنوان كرديم فتو رزيستورها به نور حساس بوده و با ديدن آنها مقاومت مدار آنها به صفر نزديك شده و جريان را از خود عبور مي دهند.

اين چشميها كه عمدتا برروي سوخت گازوييل مصرف بيشتري دارند در صورتي كه قبل از رسيدن به زماني كه در رله مشعل براي آنها تعريف شده است ، وجود شعله را در محفظه احتراق تشخيص دهند ، اجازه ادامه كار به مشعل را نداده و اصطلاحا رله ريست مي كند.

چشميهاي مورد استفاده در مشعلهاي تهويه مطبوع از لحاظ مكانيزم كاركرد به دو نوع عمده تقسيم بندي مي شوند.

1-   فتو رزيستورها :مانند FZ711 G ( ساترونيك)و   QRB (لانديس )FZ 711S( ساترونيك)اين چشميها ساختاري مقاوتي دارند و بدين ترتيب عمل مي كنند كه در هنگامي كه نوري رويت نمي كنند مقاومت آنها در حدود مگا اهم مي باشد و اجازه عبور جريان از خود را بدليل اين مقاومت نمي دهند. هنگام دريافت نور مقامت آنها به رنج كيلو اهم كاهش يافته و جريان از اين طريق به رله مي رسد.بايد توجه داشت كه اين نوع چشميها به نور احتراق نور اتاق و.. حساس مي باشند و بدليل اين ماهيت تمامي نورهاي تابيده شده  را تاييد كرده و داراي ايمني كمتري مي باشند.

 

2-   فتوسلها:مانند QRA 2  لانديس  و UVZ 780 ساترونيك :عملكرد اين چشميها بدين طريق است كه هركدام از اين فتوسلها حساسيت خاص خودرادارند بدين ترتيب كه UVZ  قرمز رنگ براي سوخت گازوگازوييل حساس به طول موج ارسالي از سوختن سوخت گازو گازوييل - UVZ سفيد رنگ  براي سوخت گازوييل حساس به طول موج ارسالي از سوخت گازوييل UVZ آبي رنگ براي سوخت گاز مي باشد. مي دانيم نورهاي مختلف طول موجهاي مخصوص به خودرادارند.براي مثال فتوسل مخصوص گاز در هنگام دريافت طول موج مربوط به سوختن سوخت گاز سيگنالي به رله مشعل مي فرستد كه نشان مي دهد اين شعله تشكيل شده و مشعل به كار خود ادامه مي دهد.گفتني است كه اين چشمي هنگام دريافت طول موج نور ديگر سيگنال متفاوتي به رله ارسال مي كند كه نهايتا موجب ريست رله مي شود.

چشميهاي معروف به QRA 2 به نور ماورائ بنفش يا UV كه طول موجي برابر 190تا 270 نانومتر ساطع مي شوند حساس بوده و به ساير نورها با طول موجهاي ديگر حساس نمي باشند .بنابراين هنگام در يافت نور اتاق يا ساير روشناييهايي كه طول موج آنها در محدوده طول موجهاي مرئي قرار مي گيرد سيگنال ديگري به رله مشعل ارسال كرده و اجازه كاركرد مشعل را نمي دهندو اصطلاحا مشعل ريست مي كند.

 

نمودار زمانی عملکرد و نقشه سیم کشی  این رله به شرح زیر می باشد :

جهت خرید رله شکوه می توانید از لینک زیر اقدام بفرمایید .

                                                  فروشگاه تاسیسات


مشعلAMBIRAD گرماتاب با رله PATrol:P16DI:
این مشعل خاص دستگاه گرماتاب ساخته شده است و بدون لوله آتشخوار و فن مکنده کار نمی کند.
قطعات اصلی این مشعل بشرح زیر می باشد:
۱ـ رله(برد الکترونیک)
۲ـ پرشر هوا
۳ـ شیر برقی
۴ـ میله یونیزاسیون
۵ ـ جرقه زن


نحوه کارکرد مشعل:
ابتدا رله (برد الکترونیک)به فن فرمان استارت می دهد تا گازهای احتمالی موجود در داخل لوله  آتشخوار تخلیه گردد سپس  در داخل لوله فشار منفی ایجاد شده و کلید پرشر وصل می شود .
این وصل شدن پرشر  به رله اطمینان می دهد که فن کار می کند پس رله به جرقه زن فرمان استارت می دهد و در مرحاه بعد شیر برقی باز شده و شعله تشکیل می شود .میله یونیزاسیون گرما را احساس کرده و به رله این پیغام را می رساند که جرقه زن را از مدار خارج کرده و کار به روال عادی ادامه یابد.

نکته قابل توجه در این نوع مشعل این است که حتما" باید جای فاز و نول درست نصب شود در غیر این صورت مشعل کار نمی کند. 

این مشعل ها که بر روی بخاریهای تشعشعی گرماتاب نصب شده اند مانند مشعل های دیگ ها دارای یک رله کنترل کننده به شکل زیر می باشند :

 تفاوت اصلی در این مشعل ها این است که به دلیل اینکه احتراق در داخل لوله صورت می پذیرد به جهت خروج راحتر دود و به همین طریق ورود هوای مورد نیاز احتراق ،یک فن دمنده مانند شکل زیر در انتها لوله قرار داده شده است.

 

همچنین پرشر هوای این مشعل ها به صورت سنس نمودن فشار منفی و تشخیص مکش ایجاد شده توسط فن مکنده وجود شعله و عملکرد صحیح فن را تشخیص می دهد .

 

این رله برای کنترل عملکرد مشعل های بدون موتوردمپر یا مشعل هایی که دارای دمپر هیدرولیکی می باشند به کار می رود .

نحوه سیم کشی این با این رله به شرح زیر می باشد :

اين پمپ قابليت كار با در دو فشار متفاوت دارد كه توسط دو شير برقي روي پمپ كه مسير باي پس را كنترل مي نمايد اين كار صورت مي گيرد كه در زير نماي داخلي و ارتباطات داخلي پوپ آورده شده كه گوياي نحوه عمل اين پمپ مي باشد.

low mode : 8 - 15 bars,
high mode : 12 - 25 bars

        مشخصات دودكش

-         در صورت امكان سطح مقطع دودكش دايره يا مربع انتخاب شود.

-         داخل دودكش صاف و صيقلي باشد .

-         دودكش مستقيم و عمودي اجرا شود ودر صورت نياز به انحراف ، از 30 درجه تجاوزنكند .

-         محل دهانه خروجي دودكش در هواي آزاد و در جريان باد بوده و در پناه ساختمان ديگر نباشد.

-         دريچه اي بمنظور بازديد در محل مناسب ودر قسمت انتهايي پايين دودكش براي پاك كردن دوده پيش بيني شود.

-         داراي كلاهك مخصوص براي جلوگيري از ورود آب و باران باشد.

-         مواقعي كه درجه حرارت دود خيلي زياد است بايد دودكش از مصالح نسوز ساخته شود.

-         در قسمت پاييني دودكش مخصوصا در مواقعي كه ارتفاع دودكش زياد است فوندانسيون مخصوص دودكش در ساختمان پيش بيني و ساخته شود.

-         حداقل قطر دودكش براي سيستم حرارت مركزي 20سانتيمتر و براي آبگرمكن و دستگاههاي مشابه 15سانتيمتر است .

دودكش :

دودكش مجرايي است كه دود و گازهاي حاصل از احتراق را به هواي آزاد منتقل مي كند و قسمت اصلي آن عموما عمودي مي باشد.

مي دانيم كه وزن مخصوص گازها در اثر حرارت كم مي شود و حجم مخصوص آنها اضافه مي گردد، در نتيجه وزنشان از هواي خارج سبكتر شده و به طرف بالا حركت مي نمايند.

مكشي كه در دودكش بوجود مي آيد به عوامل زير بستگي دارد :

-         ارتفاع دودكش

-         سطح مقطع دودكش

-         درجه حرارت دود و گازهاي حاصل از احتراق و هواي خارج

-         جنس جداره دودكش

هرچه ارتفاع دودكش بيشتر باشد قدرت كشش آن بيشتر مي شود ودر نتيجه سطح مقطع آنرا مي توان كمتر اتخاذ نمود.معمولا ارتفاع دودكش را حداقل 5 متر در نظر مي گيرند ، شكل مقطع نيز در اين رابطه مهم مي باشد.اختلاف درجه حرارت دود و هواي خارج در مكش دودكش موثر بوده و با زياد شدن اختلاف درجه حرارت ، كشش دودكش نيز زياد مي شود.

عامل مهم ديگر ، جنس جداره دودكش است كه هرچه صاف تر و صيقلي تر باشد اصطكاك كمتري را ايجاد نموده و در نتيجه كشش بيشتري خواهيم داشت .

درجه حرارت و حجم دود و گازهاي حاصل از احتراق به نوع سوخت بستگي دارد .

مقدار حجم دود به ازاي هر 1000كيلوكالري حرارت با توجه به انواع سوخت به قرار زير است :

چوب                 4.3 مترمكعب درساعت

زغال سنگ         3.3 مترمكعب در ساعت

نفت و گازوييل      2.1 مترمكعب در ساعت

 

-         شكل مقطع دودكش :

دودكش را در مقاطع مختلف دايره مربع و مستعطيل مي سازند . مقطع دايره بهترين شكل براي دودكش مي باشد.زيرا دود در آن بصورت مارپيچ حركت مي كند . در مقطع مربع شكل بعلت وجود آشفتگي در گوشه هاي دود كش ،مكش آن نسبت به مقطع دايره اي كمتر مي باشد .مقطع مستعطيل زياد مناسب نبوده و كشش آن از مقطع مربع كمتر مي باشد .قابل ذكر است هرچه نسبت طول به عرض بيشتر باشد مكش كمتر مي شود.

دراندازه هاي كوچك عموما مقطع دودكش را دايره اي شكل در نظر مي گيرند و قطعات آن نيز پيش ساخته و آماده مي باشد .درابعاد و اندازه هاي بزرگ چون دودكش آماده به شكل دايره وجود ندارد و همچنين بليل اينكه مقطع دايره اي فضاي بيشتري را مي گيرد ، دودكش را با مقطع مستعطيل و يا دايره بوسيله مصالح ساختماني مي سازند .درمواردي كه عرض فضاي عبود دودكش كم باشد آنرا به شكل مستعطيل طرح مي نمايند.

-         محاسبه سطح مقطع دودكش :

لازمست سطح مقطع دودكش طوري انتخاب شود كه دود براحتي از آن تخليه گردد.

اگرسطح مقطع كم انتخاب شود،سرعت دود در آن زياد بوده و توليد صدا خواهد كرد و احتمالا كشش آن نيز مناسب نمي باشد.

چنانچه سطح مقطع زياد محاسبه گردد سرعت دودكم شده و درجه حرارت پايين آمده ودر نتيجه از كشش دودكش مي كاهد .

براي محاسبه سطح مقطع از رابطه زير استفاده مي شود :

براي سوخت مايع : A = 0.02 Q / ÖH          

براي سوخت جامد :A = 0.04 Q / ÖH        

كه در آن :

A = سطح مقطع دودكش برحسب سانتيمترمربع

Q = ظرفيت حرارتي ديگ برحسب كيلوكالري برساعت

H = ارتفاع معادل دودكش برحسب متر

ارتفاع معادل دودكش برابر است با طول قسنت عمودي به آضافه نصف طول قسمت افقي :

بعد از محاسبه سطح مقطع با انتخاب شكل مقطع دودكش بصورت دايره ، مربع و يا مستعطيل ، ابعاد آن نيز تعيين مي شود.

قطر دودكش چنانچه مقطع آن دايره انتخاب شود برابر است با :

 

D = 2 Ö A/p      p = 3.14159

و چنانچه سطح مقطع مربع در نظر گرفته شود :

طول هر ضلع برابر است با ÖA

 

اگر دودكش با سطع مقطع مستعطيل انتخاب شود نسبت طول به عرض آن معمولا 1.5 فرض مي شود

b / a = 1.5 نسبت طول به عرض

-         اين مشعلها عمدتا در خانه ها و بلوكهاي آپارتماني بكار مي رود.

-         WG10  WG20  در رنج ظرفيتي از 12 تا 160 كيلووات و بصورت تك مرحله اي ، دومرحله اي و مدوله شده موجود مي باشند.

-         دماي جايز محيط كاركرد 15- در جه تا 40 درجه سانتيگراد مي باشد.

-         در تمامي مشعلهاي سري W  تمامي اجزاي مشعل داخل دستگاه قرار مي گيرد.آرايش آنها به نحوي است كه تعميرات آنها را مشكل نمي سازد.

 

-         The servomotor : سرووموتوري كه مخصوص اين سري از مشعلها طراحي شده نسبت هوا به سوخت را تعديل مي نمايد.در حالتهاي يك مرحله دومرحله و مدوله شده سرووموتور دمپرهوا و شير گازي را براي ظرفيت هاي مورد نياز باز و بسته مي كند و در هنگام خاموش شدن مشعل آنهارا مي بندد.


این رله جهت مشعل های گازوییلی یک و دو مرحله ای در ظرفیت های بالاتر از ۳۰ کیلوگرم در ساعت به کار می رود  و می تواند سیستم پیش گرمکن سوخت را کنترل نماید و با موتور دمپر هوا نیز کار می کند .

ترتیب زمانی و زمان های ایمنی در این رله به شرح زیر می باشد

دیاگرام سیم کشی این رله با داشتن پیش گرمکن و موتور دمپر به صورت زیر می باشد:

همانطور که مشاهده می فرمایید پیش گرمکن به پایه ۶ و موتور دمپر به پایه ۴ و c , B متصل می باشد.

 

مشعل

این مشعل ها با فشار گاز پایین کارکرده و سطح آلودگی بسیار کمی دارند

در زیر شماتیک مسیر سوخت رسانی آورده شده است:


چشمی حساس به نور آبی(مخصوص مشعل گاز و گازوییل سوز با نور آبی) QRC  زيمنس در مشعل های کوچک که از رله های جدول زیر استفاده کرده اند کار برد دارد که میزان جریان عبوری مجاز در حالت های روشن و خاموش بودن مشعل نیز قابل مشاهده می باشد.

دیاگرام سیم کشی و نحوه اتصال این چشمی که در اصل نوعی چشمی حساس به نور ماورای بنفش (UV سل) به شكل زير مي باشد و بايد دقت شود در محلي نصب شوند كه هنگام جرقه زدن جرقه زن نور جرقه زن را نبينند.

مشعلهاي مايع سوز نسبت به مشعلهاي گاز سوز پيچيده ترند زيرا سوخت بايد در شرايط صحيح براي احتراق پاك و سريع موجود باشد.اين امر مستلزم آنست كه سوخت بصورت قطرات كوچك با اندازه صحيح باشد و اين شرايط هنگامي اتفاق مي افتد كه سوخت در دما و ويسكوزيته مناسب باشد.

در محدوده دماهاي پايين ، قطرات خيلي بزرگند درنتيجه احتراق ضعيف بوده دود و دوده توليد مي شود.درمحدوده دماهاي بالا ، قطرات مي توانند مي توانند خيلي كوچك باشندو ازميان شعله بدون سوختن بگذرند.درهيچ كدام ازموارد مقدارانرژي كامل سوخت استفاده نمي شود.علاوه براين موارد سطوح انتقال حرارت نيز جرم و دوده خواهند گرفت.

مشعلهاي مايع سوز به سه نوع عمده تقسيم بندي مي شوند:

-     مشعلهاي جت فشاري ( Pressure jet ): ساده ترين و مرسوم ترين نوع بوده ودر آنها سوخت با فشار از طريق يك نازل پاشيده مي شود.

مشعل جت فشار

مكانيزم تشكيل شعله

-         مشعل اتمايز ( Atomisation ) : دراين مشعلها هوايا بخار بافشار براي پودر كردن سوخت و تبديل آن به قطرات استفاده مي شود.

-         مشعل روتاري كاپ ( Rotary Cup ) : دراين مشعلها از نيروي گريز از مركز براي شكستن ماده سوختني استفاده مي شود.( دراين باره در نوشتارهاي قبلي به تفصيل سخن گفته ايم )

هر نوع از اين مشعلها مزايا و معايب خودرادارد كه در نوشتارهاي بعدي راجع به آن توضيح خواهيم داد.

مشعل با محفظه چرخشي را در حالتهاي خاصي از ديگ هاي بخار استفاده مي كنند و بيشتر در مورد ديگ هايي كه ظرفيت انها 200 gal/hr بوده و سوخت گازوييل سبك به كار گرفته مي شوند.

 

 

در اين مشعل ها سوخت از داخل لوله عبور كرده و به محفظه خروجي كه در انتهاي مشعل قرارگرفته وارد مي شود.محوري كه در دور لوله عبور سوخت قرارگرفته و به محفظه مخروطي متصل است با سرعت 3600-10000 دور در دقيقه به كمك يك موتور الكتريكي يا توربين هوا مي چرخد.به علت نيروي گريز از مركز سوخت در مخروط چرخشي به صورت پودر در امده و يك فن سانتريفوژ هوا را از اطراف مخروط به داخل محفظه احتراق به صورت هواي اوليه هدايت مي كند كه اين 10 تا 15 درصد هواي تئوري لازم جهت احتراق است.

شيب شعله بستگي به شيب مخروط و و ضعيت نازل هوا دارد و هواي ثانويه از محفظه ديگري كه در جدار ديگ تعبيه شده تامين مي گردد.

مشعل هایی که با استفاده از هوای فشرده کار می کنند در کوره های صنعتی مورد استفاده هستند در این مشعل ها هوای فشرده از طریق سیستم لوله کشی وارد میکسر شده و با سوخت ترکیب و در محفظه احتراق شعله ور می گردد.

در صورت نیاز به اطلاعت بیشتر بر روی تصاویر کلیک راست نماييد حتما سايت اصلي كه تصاوير برداشت شده اند را خواهيد يافت كه با مراجعه به آن سايت اطلاعت كامل قابل دسترسي مي باشد.

مشعل

شير برقي :

معمولاً در مسير عبور سوخت از پمپ به سمت نازل يك شير برقي قرار مي دهند علت قرار دادن اين شير اين است كه به هنگام خاموش كردن مشعل گازوئيل به داخل محفظه احتراق نشت نكند و همچنين براي اين است كه به هنگام راه اندازي مشعل زماني حدود 15 ثانيه بدون اينكه سوخت پاشيده شود وانيتلاتور كار كند تا هواي داخل ديگ را خارج نمايد .
در اين زمان لازم است كه مسير گازوئيل بسته شود و شير برقي اين عمل را انجام مي دهد . شير برقي داراي يك بوبين و يك سوزن و مجراي عبور سوخت است . در هنگامي كه  برق  بوبین شير برقی قطع است سوزن تحت تاثير وزن خود و فنری كه در پشت آن قرار دارد  مجراي عبور گازویيل را مي بندند .وقتي كه بوبين برق دار مي‌باشد ميدان مغناطيسي كه توليد مي كند باعث آهن ربا شدن هسته مي گردد كه در نتيجه سوزن را بالا كشيده و باعث باز شدن شير برقي مي گردد بايد توجه داشته باشيم كه شير برقي را بايد به صورت افقي ببنديم .

 

اجزاء تشكيل دهنده نازل:

1: روزنه يا اوريفس

2: محفظه چرخش

3: گرده روزنه (گرده اوريفس)

4: بدنه

5: شيار مماسي

6: سوخت پخش كن

7: نگهدارنده

8: صافي

سوخت مايع با فشار 2kg/cm 7 psi) 100) وارد نازل ميشود و در آنجا با گزر از يك دسته شيار مماسي، فشار را در محفظه چرخش به انرژي جنبشي تبديل ميكند. نيروي گريز از مركز در محفظه چرخش، گازوئيل را روي ديواره هاي محفظه حركت مي دهد و هسته اي از هوا در مركز آن به وجود مي آيد. اين هسته هوايي سبب خروج سوخت به صورت افشانه اي مخروطي از روزنه نوك نازل مي شود.

افشانه مخروطي دو الگوي اساسي دارد:

مخروط تو خالي پهن كم نفوذ،يا پهن افشان

مخروط تو پر تيز پر نفوذ

هر كدام از اين دو الگو،بسته به كاربرد ،مزايايي دارند.

اجزای یک نازل:

نحوه پاشش سوخت پودر شده از نازل ها:

مشعلها براساس نحوه اختلاط سوخت و هوا به چهار قسمت تقسيم مي گردد:

1-     مشعل هاي انتشاري و يا تشعشعي :

به مشعل هايي گفته مي شود كه در آنها سوخت مستقلا وارد محفظه احتراق مي گردد و درناحيه احتراق با هوا تركيب مي شود. ( شعله شمع )مهمترين ويژگي اين مشعلهاشعله درخشان آنها مي باشد.اين تشعشع در اثر شكستن كربن داخل هيدروكربنهاي سوخت مي باشد كه در حرارتهاي بالا داراي ضريب تشعشع قابل رويتي مي باشد.مشعلهاي انتشاري به دو دسته تقسيم بندي مي شوند:

الف - مشعلهاي انتشاري صنعتي

ب -  مشعلهاي انتشاري تجاري :

        مشعلهاي تجاري مايع سوز ، گازطبيعي سوز و گازشهرسوز

 

پنج خصوصيت عمده اين مشعلها:

-         مقدار حرارت فقط با شير سوخت تنظيم مي شود.

-         درجه حرارت شعله تشكيل شده بسيار كمتر از ساير مشعلهاست.

-         عدم وجود پس زدگي شعله .

-         طول شعله بسيار بلند.

-         صداي بسيار كم اين مشعلها.

2-     مشعل هاي اتمسفريك :

دراين مشعلها سوخت به سرعت از نازل خارج مي شوددراين هنگام با ايجاد خلا در اطراف خود هواي مورد نياز احتراق را فراهم مي كند.اين مشعلها در اواع دستگاههاي حرارتي تجاري قابل مشاهده است.

3-     مشعل هاي دمشي :

هواي مورد نياز احتراق اين مشعلها بوسيله دمنده تامين مي شود.انواع اين مشعلهارا مي توان در بويلرها مشاهده كرد.اين مشعلها به دو دسته تقسيم مي شوند.

الف- مشعلهاي پيش مخلوط دمشي :Premix air blast burners 

دراين مشعلها هوا با سرعت از نازل خارج شده و گاز را از اطراف نازل خود كه خلا مي باشد به داخل مي كشد.خلا موجود اطراف نازل را دستگاهي به نام zero-governer تامين مي كند.اين مشعلها از جهت كلي با مشعلهاي اتمسفريك قابل مقايسه بوده با اين تفاوت كه هوا به سرعت از نازل خارج مي گردد.

مزاياي اين مشعلها :

-         ورودي حرارت بوسيله يك شير هوا قابل كنترل مي باشد.

-         كنترل نسبت گاز به هوا بسيار آسان و دقيق خواهد بود.

-         به سادگي مي توان مشعل را از سوختي به سوخت ديگر تبديل كرد.

-         بدليل مخلوط خوب سوخت و هوا طول شعله كوتاه بوده و نيازي به محفظه احتراق بزرگ نمي باشد.

-         بدليل فشاربالاي مخلوط امكان داشتن محصولات احتراق باسرعت زياد كه موجب يكنواختي حرارت در دستگاه مي باشد وجوددارد.

-         رسيدن به نقطه استوكيومتري در اين مشعلها آسان مي باشد.

-         كنترل نسبت گاز و هوا دقيق و آسان مي باشد.

-         چنانچه فشار گاز برابر فشار اتمسفر يا برابر فشار محفظه احتراق باشد نسبت هوابه سوخت خودبخود كنترل مي شود.

ب – مشعلهاي مخلوط سرنازل :                                                             nozzle-mixing burner   

دراين مشعلها مخلوط سوخت و هواي احتراق بطور همزمان درسر دهانه مشعل صورت مي گيرد.چنانچه اين مخلوط داخل تونلي كه از آجر نسوز ساخته شده شكل بگيرد به آن مشعل مخلوط تونلي گفته مي شود.نقاطي در سراين مشعل پيدا مي شودكه مخلوط آنها بيشترين سرعت سوختن راداردواين عاملي است كه موجب پايداري شعله مي گردد.براي حصول احتراق كامل دراين مشعلها لازم است هواو سوخت به سرعت وخوب مخلوط شوندو مي بايستي سطوح تماس بين سوخت و هوا افزايش يابد.مشعلهاي پكيج كه جهت ديگهاي آبگرم يا بخار توليد مي شوند ازاين نوع مشعلها مي باشند.

مزاياي اين مشعلها:

-         پايداري در مقابل پرش شعله افزايش يافته و مشعل مي تواند با هواي اضافي هم كاركند.

-         اين مشعلها قادر به كار با نواع سوختها  مي باشند.

-         فشار هواي مشعل مي تواند كم باشد.

-         امكان استفاده از هواي پيشگرم با حرارتهاي بالا وجوددارد.

-         توكشيدگي شعله دراين مشعلها وجودندارد.

4- مشعلهاي  مخلوط تبخيري يا پاتيلي :

اين مشعلها كاربرد زيادي در صنعت بعنوان استفاده در بويلرها و كوره هاراندارند.طرز كار آنها عموما بدين ترتيب است كه گازوييل در پايين گرم و براي احتراق آماده مي شود سوخت تبخير شده بالا آمده و روي پاتيل شعله ور مي شود.



ارسال توسط

پیج رنک

آرایش

طراحی سایت